Monētas – Rīgas modes
Rīgas modes ir plaši pazīstams jēdziens, kas raksturo aktīvu periodu Latvijas modes vēsturē 20. gs. 60.–80. gados, kad uzplaukumu un popularitāti piedzīvoja uzņēmums “Rīgas Modeļu nams” (1948–1997) un iecienītais žurnāls “Rīgas Modes” (1949–1993). Tas bija laiks, kad tika izveidots arī ateljē “Rīgas modes” ar tam īpaši projektētu namu (Brīvības ielā, Rīgā).
Rīgas modēm raksturīgais centrālais tēls vienmēr ir bijusi sieviete – emancipēta, pašapzinīga, ar savu stilu un attieksmi –, kas tāda ir arī mūsdienās. Rīgas modes nav tikai stāsts par apģērbu, apaviem un aksesuāriem. Mode ir komplekss jēdziens, kas 20. gs. 60.–80. gadu kontekstā aptver visu tekstila industriju no šūšanas mājās līdz apģērbu un audumu masveida ražošanai Latvijas teritorijā. Tas ietver arī grafisko dizainu auduma apdrukās, tekstu, burtveidolu un citu komunikācijas līdzekļu radīšanu, tajā skaitā modes skates, to scenogrāfiju un mūziku.
Rīgas modes ir atslēgvārds ne tikai stilam, bet arī tūkstošiem modes industrijā iesaistīto sieviešu. Mode ir bijusi arī protesta forma – iespēja paust savu individualitāti, iespēja atšķirties, distancēties no padomju laika masveidā tiražētajiem ražojumiem un nebūt piesaistītai tā laika ideoloģijai.
Monētas grafiskā dizaina autore ir māksliniece, modes ilustratore Alīna Grīnpauka, pasaulē atzīta un pieprasīta modes ilustratore. Māksliniece ir sadarbojusies ar tādiem modes zīmoliem kā “Valentino”, “Alberta Ferretti”, “Tiffany & Co”, iekļuvusi prestižās izdevniecības “Taschen” izdotajā grāmatā “The Illustrator. 100 Best from around the World”, kas iepazīstina ar 100, pēc redaktoru domām, labākajiem ilustratoriem no visas pasaules.
Žurnāls “Rīgas Modes” daudzām sievietēm saistās ar ļoti spilgtām un personiskām atmiņām. Monētā māksliniece ietvērusi vēstījumu, ka žurnāla vērtība bija daudz plašāka nekā tikai siluetu un piegrieztņu izplatīšana – tas veidoja gaumes un stila izjūtu, demonstrēja skaistuma etalonu, kas ir arī monētas vizuālās koncepcijas pamatā. Monētas reversā māksliniece attēlojusi stilizētas piegrieztnes, jo katrs žurnāla “Rīgas Modes” izdevums bija zelta vērts un tika nodots no rokas rokā.